Flinke wandeling - Reisverslag uit National Park, Nieuw Zeeland van Erwin en Carola Hoeckx - WaarBenJij.nu Flinke wandeling - Reisverslag uit National Park, Nieuw Zeeland van Erwin en Carola Hoeckx - WaarBenJij.nu

Flinke wandeling

Door: Carola

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Carola

18 Mei 2014 | Nieuw Zeeland, National Park

Gisterenochtend zijn we naar het Tongariro National Park gereden, waar we tegen het middaguur aankwamen. Bizar om boven een vrij vlak landschap ineens een paar witte pieken uit te zien steken. Zeker omdat het waar we reden half bewolkt was en boven die bergen juist strak blauw.
We hadden genoeg tijd om wat op onderzoek uit te gaan en om een stuk te wandelen. We kwamen bij het grootste skigebied van het zuidelijk halfrond, maar helaas lag er nog lang nog niet genoeg sneeuw om te skiën (het seizoen opent pas eind juli). Voor ‘het grootste gebied van het zuidelijk halfrond’ vonden we het eigenlijk ook niet zoveel voorstellen, maar misschien ziet het er in de winter heel anders uit. Helaas was ook het enige liftje dat in de zomer werkt net twee weken geleden dicht gegaan, dus toen hebben we twee mooie kleine wandelingetjes gemaakt. Ook wonnen we informatie in over de Tongariro Crossing, waarvoor de dag ervoor nog voor een stuk van de wandeling stijgijzers nodig waren! Gelukkig vertelde de ranger ons dat we die de dag erna niet nodig zouden hebben.

De volgende dag ging om 6:00 de wekker, omdat om 6:50 ons transfer naar het begin van de wandeling vertrok. We waren genoeg gewaarschuwd dus hadden een winterjas, twee vesten en een thermo-shirt bij ons/aan. Om 7:30 startten we op 1100 m met wandelen, en omdat de zon nog maar net op was en achter de bergen zat, was het nog erg koud. We liepen door een soort maanlandschap van zwart zand/gruis en stenen. Heel bijzonder. Al snel begon de klim naar 1600m via een pad met veel houten trapjes. Tot dan toe begrepen we de waarschuwing voor goed schoeisel dus nog niet echt. Een stukje voor het hoogste punt ging het pad wel steil omhoog en omdat het de sneeuw daar was opgevroren, was dat wel even een moeilijk stuk. Maar gelukkig was dat niet lang en we hadden voortdurend een prachtig uitzicht. Doordat het prachtig helder weer was, konden we ook erg ver kijken.
We maakten een kleine uitstap naar Mt Tongariro, maar draaide bij de top ervoor om omdat het behoorlijk ijzig was. We liepen een stuk door een oude krater om vervolgens de laatste klim naar de 1900 m te maken. Daar kregen we een prachtig uitzicht naar alle kanten. We keken ook in een oude krater met mooie kleuren rood, bruin en grijs, zagen mooie meertjes (Emerald Lakes & Blue Lake), zwaveldampen die uit de grond stoomden en in de verte Lake Taupo. Bovenop was het door de wind behoorlijk koud, maar we hadden onze winterjassen en vest niet nodig. We konden ons wel voorstellen dat dit nodig kon zijn, omdat wij ontzettend geluk hadden met het weer dat hier heel snel om kan slaan.
Aan de andere kant ging het pad eerst via diep gruis omlaag. Niet eng, maar het liep niet gemakkelijk. Aan de andere kant van de bergen zagen we ook nog de gevolgen van de laatste uitbarsting een jaar geleden. Onderaan de berg werden we om 15.30 weer opgehaald waarna we bij het hostel heerlijk genoten van een warme hot tub! Wat een fantastische dag weer!

Morgen rijden we richting Coromandel NP.

• 18 Mei 2014 - 09:33

Mieke:

Wat een geluk dat jullie op die tocht zo'n mooi weer hadden!

• 18 Mei 2014 - 10:50

Ellen:

Wat een super trip zijn jullie aan het maken en wij genieten mee;-)

• 18 Mei 2014 - 11:22

Jac:

Volg jullie vakantie met belangstelling; blijf vooral schrijven. Dan kan ik me \9een beetje) voorstellen hoe het down under is

• 18 Mei 2014 - 18:00

Annemiek:

Josien was helemaal blij :) heerlijk denk ik, een hot tub, na zo'n wandeling.

• 19 Mei 2014 - 14:46

Kees:

Schitterende foto's weer! Dus het noorden eiland is ook de moeite waard!