Haastig over de pas! - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Erwin en Carola Hoeckx - WaarBenJij.nu Haastig over de pas! - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Erwin en Carola Hoeckx - WaarBenJij.nu

Haastig over de pas!

Door: Carola

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Carola

08 Mei 2014 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Toen we gisteren opstonden was het rond Wanaka al helemaal grijs en hingen de wolken laag. Wandelen zat er daardoor niet echt in, dus besloten we naar Puzzling World te gaan. Dit was een leuke ervaring, met (zoals de naam al zegt) veel puzzels en gezichtsbedrog.
Hierna gingen we op weg naar de Haast Pass, maar kwamen na een uurtje rijden al een bord tegen met road closed. Road closed?? Daar hadden we nog niemand over gehoord, maar het informatienummer gaf ons dezelfde informatie. Er zouden rotsen op de weg liggen die weggehaald moesten worden. Om 2 uur zou en een nieuws-update komen. We besloten om, met de Franse lifter die we hadden opgepikt omdat hij in de stromende regen stond, naar het punt van de wegafsluiting te rijden en daar te wachten. Daar hoorden we om 2 uur dat de weg de rest van de dag dicht zou zijn en dat de volgende informatie de volgende dag om 10 uur zou volgen. Tsja, wat te doen… zou de weg de volgende dag wel open gaan? Was het beter om om te rijden? Omrijden is niet eenvoudig, omdat je dan ongeveer 6 uur extra moet rekenen. We besloten om naar het hostel terug te gaan en de volgende dag af te wachten, een idee dat een aantal andere reizigers ook hadden. In het hostel hoorden we dat de weg bijna nooit dicht is, maar dat de storm van ongeveer 2 weken geleden erg veel schade heeft aangericht. Hij gaf ons goede hoop voor de volgende dag. De rest van de middag hebben we film gekeken (Captain Philips: aangrijpend) bij een knus haardvuurtje en zijn we nog even door Wanaka gelopen.

Vanmorgen zijn we op tijd opgestaan omdat we hoopten al wat eerder informatie te krijgen over de Haast Pass, maar dat was tevergeefs. Om 9 uur was er een informatie-update: er zou een nieuwe update komen om 12 uur. Ja, wat moet je daar mee. We besloten toch maar weer te wachten. De bewolking was wel een stuk minder zwaar en daarom besloten we een stuk te gaan lopen. Dit was een mooie wandeling met prachtig uitzicht, ondanks dat de toppen in de wolken staken.
Toen we om 12 uur terug bij de auto kwamen bleek de weg tot onze vreugde open te zijn, dus we zijn meteen op pad gegaan. We besloten wel om stops onderweg maar over te slaan (Thunder Falls aan de andere kant wel gedaan), in de vrees dat de weg weer dicht zou gaan. Wat een prachtige weg! En dat terwijl we door de wolken niet eens alle toppen goed konden zien. De weg loopt dwars door het regenwoud met enorme bergen ernaast. Onderweg zagen we ook de reden van de afsluiting: een stuk weg was helemaal bedolven geweest onder stenen. Bizar om te zien en ik was blij toen we er voorbij waren.
Aan de andere kant volgde eerst een volledig platte vlakte en daarna de grillige kust. Wat een contrasten! Hier reden we ook in een heerlijk zonnetje. Na weer een prachtig stuk regenwoud kwamen we bij Fox Glacier. We zijn hier ook naar het begin van de gletsjer gelopen, ook al regende het intussen weer. Een enorme gletser, ook onvoorstelber om te zien tot hoe ver de gletsjer vroeger kwam.
Hierna zijn we doorgereden naar Frans Jozef Glacier, waar we nu in een prima backpackershostel zitten. Morgen zijn we van plan hier te gaan wandelen en ‘s middags verder naar het noorden te rijden.

• 08 Mei 2014 - 16:24

Martin:

Leuk, die uitvoerige verslagen!
    Groetjes

• 08 Mei 2014 - 16:53

Mieke:

Gelukkig hoefden jullie niet zo'n eind om te rijden!

• 08 Mei 2014 - 21:06

Erwin En Carola Hoeckx:

Ja, we zijn nu aan de andere kant van Mt Cook!

• 08 Mei 2014 - 21:16

Erwin En Carola Hoeckx:

Oeps, ik heb je reactie of we aan de andere kant van Mt Cook zijn per ongeluk verwijderd Annemiek! Sorry! Internet en mijn telefoon willen niet echt meewerken..

• 10 Mei 2014 - 20:13

Annemiek:

Geeft niet hoor! Is het weer weer beter?